Litium-ionbatteri (Li-Ion-batterier) har stor energitetthet og tåler store strømbelastninger. Samtidig har batteriet svært høy virkningsgrad, noe som betyr lite effekttap ved høy belastning. Li-Ion-batteriene kan også hurtiglades. Det vil si at du under gitte forutsetninger kan oppnå 80 prosent kapasitet på 15 minutter ladetid.
Fare for varmgang og brann
Batteriteknologien i elbiler har en fare for varmgang og brann. Battericellene er pakket tett sammen, og en punktering av en celle, på grunn av produksjonsfeil eller ytre mekaniske påvirkninger, vil føre til kortslutning og varmgang når den elektrokjemiske energien utløses. Ved en gitt temperatur starter en ukontrollerbar temperaturøkning som kalles ”thermal runaway”. Da begynner battericellen å brenne, og brannen vil spre seg til nærliggende celler med mindre man klarer å kjøle ned det varme området med store mengder vann. Noen Li-Ion-batterier utvikler også oksygen ved en viss temperatur. I tillegg utvikles ofte også fluorgasser som omdannes til flussyre. Dette er svært farlig for mennesker.
I følge DSB brenner bensin- og diselbiler fire til fem ganger oftere enn elbiler i Norge. Men hvis det først tar fyr i bateripakken til en elbil, kan brannen være svært vanskelig å slukke.
Ta hensyn til brannfaren
Normalt vil parkering av elbiler og lading av elbiler være sammenfallende. Ved etablering av ladestasjoner i lukkede garasjeanlegg er det derfor viktig å ta hensyn til at brann i elbil har et annet forløp enn brann i en bensin- eller dieselbil siden slokkeskum eller pulver vil ikke ha samme effekt. Det må benyttes store mengder vann for å kjøle ned batteriet, og innsatsen vil kunne vare i mer enn én time. Dessuten er det er meget stor fare for re-antenning i flere dager etter brannen.
Ladestasjoner for elbil i lukkede garasjeanlegg må planlegges slik at det er tilgang til store mengder slokkevann (10 kbm) og slik at det er lett å få bilen transportert ut i friluft etter redningsinnsats. Dersom det også skal etableres hurtigladestasjoner, må layout på denne planlegges og tilrettelegges for mekanisk beskyttelse av elektrisk utstyr.
Du må aldri selv forsøke å slukke batteribrann i elbil, men evakuerer og ringe brann- og redningsetaten på telefonnummer 110.