Hva du må tenke på når du har elsparkesykkel (elsykkel og andre batteridrevne kjøretøy)

Trygg bruk og håndtering av elsparkesykler (og elsykler) innebærer den brannrisiko som er knyttet til litiumionbatterer. Det har vært en formidabel økning i salget av disse de siste årene. Det har også vært en økning i batteribranner.

Snarveier

Tips til deg

  • Lad kun når du er våken og tilstede, gjelder også smarttelefonen!
  • Ikke oppbevare sparkesykkel og/eller sykkelbatteriet i eller ved rømningsvei – hvis du må(!) ta den med innendørs
  • Oppfordringen er å oppbevare og lade de utendørs, i garasjer eller boder med forutsetning at temperaturen tillater det
  • Unngå skade på batteriet. Lad ikke et skadet batteri
  • Ikke fikle eller fikse elsparkesykkelen selv
    Det kan  ødelegge den innebygde sikkerheten
  • Les bruksanvisning for riktig bruk og jevnlig vedlikehold
Bilde som viser to unge kjørere på elsparkesykkel i et type bybilde

Før du kjøper

Hvis du kjøper elektrisk sparkesykkel, elsykkel eller ståbrett i Norge eller i et EU/EØS-land, kan du være trygg på at de følger strenge sikkerhetsregler. Da vet du at produktet er testet, merket riktig, og at du har rettigheter hvis noe går galt. Men hvis du bestiller fra en nettbutikk utenfor EU/EØS, må du være ekstra forsiktig. Slike produkter følger kanskje ikke de samme reglene. Det kan bety at de er farlige å bruke, mangler viktig sikkerhetsutstyr, eller at det ikke finnes hjelp hvis noe skjer.

Bilde viser en mann med hjelm på elsparkesykkel i fart

Hvor trygge er batteridrevne framkomstmidler?

Behandler du sykkelen (batteriene) pent og følger ladetipsene, vil både du og sykkelen være rimelig trygge. Får batteriet hard behandling, f.eks. støt eller fall, kan det skade konstruksjonen. Det igjen kan føre til at fuktighet trenger inn med fare for kortslutninger og krypstrømmer som leder til varmeutvikling og resultatet i brann.

Bilde viser uheldig hendelse med elsparkesykkel som potensielt kan skade batteriet

Når batteriet har begynt å brenne

Merk at seks av ti batteribranner starter uten lading. Hvis det begynner å ryke fra batteriet, eller det lager knitre- og freselyder, kan brannen allerede være i gang. Prioriter sikkerheten ved å:

  • Komme deg i sikkerhet
  • Varsle andre
  • Ring 110
Bilde viser en forbrent elsparkesykkel

Hva er det med litiumionbatterier?

Litiumion batterier finner vi i blant annet elsparkesykler, elsykler, elbiler og mobiltelefoner. De er følsomme for slag, temperaturer og overbelastning. Brann i disse utvikler seg eksplosivt med rask spredning av store mengder brennbar og svært giftig gass. Batteriet kan begynne å brenne selv om det ikke står til lading.

Bilde viser et brennende litiumionbatteri som type kan tilhøre en elsparkesykkel

Hendelser i mediebildet

Tall fra DSB viser at batteri var antatt brannårsak i minst 157 branner og branntilløp i 2024. Mange av disse startet i elsparkesykler. September 2024 gikk de første liv tapt i en slik brann.

Bilde tatt fra dødsbrann i Tønsberg forårsaket av lading litiumbatteri

Er forbud en vei å gå?

Brannforeningen ber Sporveien om å følge i europeiske storbyers fotspor og forby elsparkesykkel på offentlig transport i Oslo.

TU.no skriver at det lenge har vært forbud mot elektriske sparkesykler på offentlig transport i flere andre europeiske storbyer, som London, Madrid og Barcelona. Grunnen er store litiumbatterier som utgjør en stor brannfare, og nå ønsker Brannvernforeningen at Oslo følger etter. Det er TV2 som melder saken først.

Brannvernforeningen er bekymret fordi det nå finnes over 500 000 private elsparkesykler i norske hjem. Faren for brann er større med privateide elsparkesykler enn utleiesykler, da utleie-elsparkesykler oftere blir vedlikehold enn de privateide.

Sporveien melder at de gjennomgår den tidligere risikovurderingen for å vurdere om det er behov for nye tiltak.

Bildet viser plakat fra Southern Railway som forbyr elsparkesykler på sine tog